مشکلات رایج ماکروفر

در این مطلب قصد داریم تا مشکلات رایج ماکروفر ، بررسی علت های خرابی و نحوه عیب یابی ماکروفر ها را مورد بررسی قرار دهیم. امروزه ماکروویو ها جزو مهمترین وسایل آشپزخانه به حساب می آیند و علاوه بر مزایای بسیار در برخی موارد ممکن است دارای معایبی نیز باشند. مانند سایر لوازم خانگی ، ماکروویو شما نیز ممکن است دچار ایراد و خرابی شود و در کارکرد آن اختلالی ایجاد شود ، برخی از این مشکلات به راحتی و در منزل قابل برطرف شدن است و برخی دیگر نیاز به مراجعه به مراکز تخصصی تعمیر لوازم خانگی دارد.

در این مقاله قصد داریم شما را با مشکلات رایج ماکروویو ها ، بررسی علت های خرابی و نحوه عیب یابی ماکروفر آشنا کنیم. قبل از مراجعه به مراکز معتبر جهت تعمیر لوازم خانگی خود بهتر است تا علت خرابی آن را متوجه شوید و بدانید که آیا مشکل بوجود آمده توسط شما در منزل قابل برطرف شدن است ؟ و سپس در صورت نیاز جهت مراجعه برای تعمیر لوازم خانگی خود اقدام نمایید.

مشکلات رایج ماکروفر ها

در بررسی و عیب یابی ماکروفر ها میتوان مشکلات عمده ماکروویو را به دسته بندی های مختلفی تقسیم و راجب آن بحث کرد اما به طور کلی مشکلات مربوط به ماکروفر ها به دو دسته اصلی تقسیم بندی میشود.

  • عیب در کارکرد کلی ماکروویو
  • عدم پاسخگویی صحیح ماکروفر

ماکروویو روشن نمیشود

دلایل مختلفی میتواند موجب بروز این اشکال در سیستم ماکروفرها شود از اصلی ترین این دلایل میتوان به ” اشکال در پریز برق خانه ، اشکال سیم و دوشاخه ماکرو ، فعال بودن قفل امنیتی (قفل کودک) ، خرابی کلید پاور دستگاه ، خرابی اتصالات داخلی ماکرو ” اشاره کرد.

نحوه عیب یابی ماکروفر که روشن نمیشود (درمنزل)

  • پریز برق را بررسی کنید و دستگاه دیگری را به همان پریز که ماکرو از آن استفاده میکند متصل نمایید و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
  • اگر ماکروفر شما از تبدیل ۳ به ۲ برای اتصال دوشاخه به پریز برق استفاده میکند ، این تبدیل را بررسی کنید و از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل کنید ، برخی از این تبدیل ها دارای فیوز محافظ بوده و ممکن است فیوز آن سوخته باشد. همچنین دوشاخه ماکروویو را نیز بررسی کنید که اگر دارای فیوز محافظ است فیوز آن سالم باشد.
  • درصورتی که با فشردن هر کلیک پیغام یکسانی را مشاهده کردید یا صدای بوقی را شنیدید بدین معنی است که قفل امنیتی (قفل کودک) دستگاه فعال شده است ، جهت غیرفعال نمودن آن باید کلید Stop/Clear را به مدت ۵ الی ۱۰ ثانیه فشار داده و نگه دارید تا از حالت قفل امنیتی خارج شود.
  • همچنین ممکن است خرابی کلید پاور پشت ماکروفر یا دکمه روشن/خاموش جلوی دستگاه باعث روشن نشدن ماکروویو شما شده باشد.
  • در برخی موارد نیز روشن نشدن ماکرو بدلیل قطع بودن اتصالات داخلی دستگاه است و برای بررسی علت های خرابی و عیب یابی ماکروویو باید به مراکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی مراجعه نمایید.

خاموش شدن ماکروفر در حین کار

از جمله عواملی که میتواند موجب خاموش شدن ماکروویو در حین کار کردن باشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایراد در سوئیچ ها یا خازن های برد دستگاه
  • خرابی فن موتور ماکروفر
  • خرابی صفحه کلید (تاچ پد) ماکروویو
  • خرابی قفل درب ماکروویو
  • اتصالی مدار دستگاه

برای بررسی موارد بالا به شما توصیه میکنیم که دستگاه خود را به نمایندگی های معتبر تعمیر لوازم خانگی ببرید تا توسط متخصصان کاربلد ماکروویو شما مورد بررسی قرار بگیرد و علت های خرابی ماکروفر شما را پیدا کنند ، زیرا که بررسی خرابی یا تعویض هریک از قطعات ذکر شده میتواند موجب خطر برق گرفتگی برای عزیزان باشد.

باید در نظر داشته باشید که تعمیر لوازم خانگی امری تخصصی است و باید از مراجعه به مراکز بدون مجوز جهت بررسی و تعمیر لوازم خانگی خود پرهیز کنید. به منظور برطرف کردن مشکلات ماکروفر / ماکروویو ، بررسی علت های خرابی و نحوه عیب یابی ماکروویو / ماکروفر توسط تعمیکار بسیار مهم است. تعمیرخونه نمایندگی رسمی تعمیرات برند های مختلف ماکروویو / ماکروفر با متخصصان مجرب  جهت بررسی ، عیب یابی و تعمیر ماکروفر شما آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

ماکروویو غذا را گرم نمیکند

مشکلات رایج ماکروفر

اکثر مشتریانی که برای تعمیر ماکروفر خود به مراکز تعمیرات مراجعه میکنند از گرم نشدن مناسب غذا در حین کار دستگاه شکایت میکنند و به عبارتی گرم نکردن رایج ترین مشکل بوجود آمده در ماکروفر ها است. از علت های خرابی لامپ ماکروفر ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خرابی لامپ ماکروویو
  • خرابی دیود ماکروویو
  • خرابی سوئیچ درب ماکروویو
  • خرابی مگنترون
  • خرابی ترانس های ولتاژ ، خازن یا اتصالات داخلی
  • خرابی برد ماکروفر
  • زیاد بودن حجم غذا
  • کثیف بودن فضای داخل ماکروفر

هر یک از موارد بالا میتواند باعث گرم نشدن صحیح غذا در ماکروویو باشد. اگر مشکل از لامپ ، دیود ، خازن ، برد و به طور کلی موارد داخلی دستگاه باشد باید به تعمیرکار مطمئن مراجعه و نسبت به تعویض و تعمیر دستگاه خود اقدام نمایید اما اگر دستگاه خود را به تازگی خریداری کردید زیاد بودن میزان حجم غذای قرار داده شده در ماکرو یا کثیفی فضای داخلی آن باعث خوب گرم نشدن آن باشد.

جرقه زدن ماکروویو در حین کار

شاید به این مشکل برخورده باشید که در حین کار دستگاه خود جرقه مشاهده کرده باشید این مشکل در بسیاری از موارد جدی نیست و یکی از مشکلات رایج ماکروفر ها است که صرفا با یک بی دقتی کوچیک باعث آن شده اید اما در برخی موارد نیز میتواند بسیار خطرناک باشد. دلیل جرقه زدن دستگاه در حین کار میتواند یکی از موارد زیر باشد:

  • استفاده از ظروف فلزی ، ظروف استیل و یا ظروفی که دارای خاصیت فلز درخود هستند.
  • قراردادن ظروف شکسته یا لب پریده داخل ماکروفر.
  • اتصال مدار داخلی ماکروویو.
  • خرابی قطعات داخلی ماکروفر.

برای بررسی ابتدا دستگاه را خاموش کرده از پریز برق جدا نمایید ، داخل دستگاه را مشاهده کنید و درصورت کثیفی آن را تمیز کنید سپس یک لیوان آب درون ماکروفر قرار دهید و دستگاه را به پریز برق متصل و آن را روشن کنید اگر جرقه ای مشاهده کردید مشکل بسیار جدی است و احتمال خرابی قطعات داخلی یا مشکل در اتصالات داخلی دستگاه است.

سینی ماکروویو نمیچرخد

اگر در حین کار سینی ماکروفر به درستی نمیچرخد ممکن است به صورت صحیح آن را روی غلتک قرار نداده باشید و اگر سینی ثابت است و چرخشی ندارد مشکل میتواند از کثیف بودن و جرم گرفتی زیر سینی یا خرابی موتور گردان باشد.

برای بررسی و عیب یابی ابتدا دستگاه را تمیز کنید سپس سینی دستگاه را روی غلتک قرار داده و لیوان آبی در مرکز سینی قرار داده و دستگاه را روشن نمایید اگر هیچ حرکتی مشاهده نکرید موتور گردان ماکروویو شما خراب است یا ضعیف کار میکند و باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

روشن نشدن المنت (گریل) ماکروویو

پس از فشردن دکمه استارت اگر المنت دستگاه روشن (سرخ) نشد باید به تعمیرکار مراجعه و نسبت به تعویض المنت ماکروفر خود اقدام کنید. اما موارد دیگری نیز میتواند باعث بروز این اشکال شود:

  • اشکال در برد دستگاه
  • اشکال در ترموستات دستگاه
  • اشکال در اتصالات داخلی دستگاه

اگر به مراکز معتبر تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کنید و دستگاه خود را به تعمیرکاران حرفه ای بسپارید با خیالی آسوده میتوانید از افزایش طول عمر دستگاه خود پس از تعمیر مطمئن باشید.

علت های خرابی ماکروویو

صدای زیاد ماکروویو در حین کار

اگر در حین کار احساس کردید که ماکروویو شما صدای غیر عادی از خود تولید میکند موارد زیر را بررسی نمایید:

  • سینی دستگاه را بررسی کنید که در جای صحیح خود قرار گرفته باشد.
  • محل قرار گرفتن ریل و شفت زیر سینی را بررسی کنید.
  • شاید ظرف قرار داده شده در ماکروفر بیش از حد سنگین باشد.
  • سینی ، ریل ، شفت و سطح زیر آن را بررسی کنید که جرم نداشته باشد.
  • اگر صدای تولید شده از پشت دستگاه است فن آن را بررسی کنید.

اغلب اوقات دلیل صدای زیاد میتواند از قرار گرفتن نا مناسب ریل ، سینی یا شفت ماکروویو باشد یا سطح این قطعات و زیر آنها جرم گرفته باشد و در حین چرخش تولید صدا کند ، همچنین میتواند صدای تولید شده از فن دستگاه باشد. اغلب فن ماکروفر تولید صدا میکند اما اگر حس کردید صدای آن بیش از حد زیاد و یا غیر عادی است باید نسبت به مراجعه به تعمیرکار جهت بررسی ، عیب یابی مشکلات ایجاد شده در ماکروفر خود اقدام نمایید.

مقاله بهترین مایکروفر های سال ۲۰۲۰ را مطالعه کنید.

دود کردن ماکروویو

یکی از مشکلات رایج ماکروفر ها دود کردن آن بدلیل کثیف بودن و چرب بودن سطح داخلی دستگاه است و پس از تمیز کردن آن این مشکل برطرف میشود برای اطمینان پس از تمیز کردن سطح داخلی یک لیوان آب در دستگاه قرار دهید و آن را روشن کنید ، اگر مشکل برطرف نشده بود باید به تعمیرکار مراجعه کنید. در این شرایط موارد زیر میتواند باعث ایجاد دود در دستگاه شما شده باشد:

  • اتصالی کردن مدارات داخلی
  • اتصالی کردن سیم کشی دستگاه
  • نیم سوز بودن مقاومت ها ، خازن ها
  • اتصالی برد دستگاه
  • خرابی موتور گردان

اغلب دلیل اصلی دود کردن جرم و کثیفی سطوح داخلی دستگاه است حتما سینی دستگاه ، ریل و شفت آن را بررسی و تمیز نماید در صورتی که بوی سوختگی احساس کردید یا پس از تمیز نمودن دستگاه مجددا ماکروویو شما در حین کار دود تولید کرد سریعا دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید و به تعمیرکار مراجعه کنید.

ارور PF یا ۸۸۸۸ روی LCD ماکروویو (خرابی پاور ماکروویو)

از دیگر مشکلات رایج ماکروفر ها نمایش ارور ۸۸۸۸ روی صفحه نمایش آن است ، وقتی پاور دستگاه دچار خرابی یا مشکل شده باشد هنگام روشن کردن ماکروفر روی LCD آن ارور PF یا کد ۸۸۸۸ ظاهر میشود که نشانگر خرابی پاور ماکروفر است. جای نگرانی نیست این مشکل در کمترین زمان ممکن قابل حل است.

برای رفع آن دستگاه را به برق متصل کرده و کلید Clear را فشاردهید و نگه دارید تا ارور پاک شود و پس از رفتن پیغام خطا ساعت را نیز ریست کنید. اگر این ارور به فواصل کوتاه مدت و پشت سر هم روی LCD ظاهر شد آنوقت برای بررسی و عیب یابی مشکلات ماکروفر خود باید با تعمیرکار تماس بگیرید.

تعمیرخونه به منظور سهولت فرایند تعمیر لوازم خانگی و کاهش هزینه های تعمیرات برای شما مشتریان عزیز اقدام به راه اندازی پیک رایگان به منظور دریافت دستگاه معیوب شما به جهت تعمیر و سپس تحویل دستگاه به شما عزیزان پس از تعمیر کرده است. دیگر نیازی نیست تا در ترافیک تهران دستگاه خود را از یک نمایندگی به نمایندگی دیگری برده و به دلایل مختلف نمایندگی ها دستگاه شما را قبول نکنند. به سادگی و با چند کلیک درخواست نوبت تعمیر ماکروویو خود را ایجاد کنید و با پیک رایگان تعمیرخونه نگران هزینه رفت آمد برای تعمیر لوازم خانگی خود نباشید. صرفه جویی ۱۰۰% در هزینه تعمیرات لوازم خانگی!

مشکلات رایج ماکروویو : باز نشدن درب ماکروویو

اگر درب ماکروفر شما بسته شده و باز نمیشود باید ابتدا ضامن درب ماکروفر را بررسی کنید ممکن است خراب شده باشد همچنین دلیل دیگر باز نشدن میتواند میکرو سوئیچ درب یا قفل آن باشد. به منظور بررسی علت های خرابی ، عیب یابی و تعمیر ماکروویو خود از طریق لینک درخواست تعمیرکار نسبت به رزرو نوبت تعمیر اقدام کنید.

مشکلات رایج ماکروویو : کم نور شدن لامپ یا کار نکردن آن

از دیگر مشکلات رایج ماکروفر ها میتوان به کم نور شدن لامپ آنها در گذر زمان اشاره کرد ، پس از مدتی از کارکرد دستگاه ممکن است لامپ داخل دستگاه ضعیف شده باشد این مشکل جدی نیست اما برخی دوست دارند که در حین کار و گرم شدن غذا بتوانند به خوبی داخل ماکروویو خود را مشاهده کنند. اگر لامپ دستگاه خراب شده باشد در هنگام باز شدن درب یا فعال کردن کلید لامپ قطع و وصل شده یا چشمک میزند یا پس از مدتی از کارکرد دستگاه نور لامپ کم شده که عادی است. برای تعویض آن به راحتی میتوانید لامپ قدیمی را جدا کرده و مدل مشابه آن را خریداری و تعویض نمایید.

در برخی موارد که حس میکنید نور دستگاه در کارکرد متفاوت کم یا زیاد است علت کارکرد دستگاه در قدرت کم است بعنوان مثال در هنگام یخ زدایی یا گرم کردن مجدد که دستگاه در حالت کارکرد با قدرت کمتر است نور دستگاه کم تر است.

برای بررسی یک لیوان آب را درون ماکروویو خود قرار دهید و دستگاه را در حالت نهایت قدرت قرار دهید و میزان روشنایی لامپ را بررسی کنید.

اگر محل قرار گرفتن لامپ در نزدیکی دیود ها است یا برای تعویض آن نیازمند باز کردن بدنه دستگاه هستید بهتر است به تعمیرکار مراجعه و لامپ آن را تعویض کنید.

مشکلات رایج ماکروویو : خراب شدن قفل درب ماکروویو

یکی دیگر از مشکلات رایج ماکروویو ها خرابی قفل های این دستگاه است ، ماکروفر ها معمولا ۳ یا ۴ قفل دارند که با عملکرد صحیح آنها برد دستگاه اجازه شروع به کار دستگاه را خواهد داد و در صورتی که به درستی کار نکنند دستگاه نیز شروع به کار نخواهد کرد. ساده ترین راه بررسی خرابی قفل ماکروفر روشن ماندن چراغ آن پس از بسته شدن درب آن است یا بسته نشدن صحیح درب ماکروویو میتواند نشانه دیگری از خرابی این قفل ها باشد.

به منظور جلوگیری از خرابی این قفل ها از بستن محکم درب ماکرو خودداری کنید ، همچنین با گذشت زمان نیز این قفل ها فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند.

خرابی قفل درب منجر به ایجاد مشکلات الکتریکی در دستگاه خواهد شد پس توصیه میکنیم به تعمیرکار مراجعه و نسبت به تعویض قفل ها اقدام کنید.

مشکلات رایج ماکروویو : خرابی دکمه ها / کلید ها ماکروویو

گاهی اوقات برخی از دکمه های دستگاه یا تمامی آنها کار نمیکنند یا کارکرد اشتباهی دارند یعنی وقتی شما یک دکمه را فشار میدهید دستگاه فرمان دیگری را صادر میکند ، در چنین شرایطی عوامل مختلفی میتواند باعث بروز این اشکال در دستگاه شده باشد:

  • خرابی برد تاچ پد یا خرابی صفحه کلید
  • اتصال صفحه کلید یا تاچ پد

تعویض صفحه کلید یا تاچ پد نیازمند تخصص تعمیرات دارد و بهتر است خودتان نسبت به تعویض آن اقدام نکنید.

نحوه عیب یابی ماکروفر


وبسایت تعمیرخونه | مقاله مشکلات رایج ماکروفر

تعمیر تخصصی ماکروویو زیر نظر متخصصین با دانش و تجربه مجموعه تخصصی تعمیرات ” تعمیرخونه “ که با تکیه بر کادر مجرب و آموزش دیده خود ، آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز در استان تهران میباشد. برای درخواست تعمیرات و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق صفحه اصلی وبسایت تعمیرخونه و یا بخش درخواست تعمیرات جهت رزرو نوبت اقدام فرمایید.

در این مطلب سعی داشتیم تا شما را با مشکلات رایج ماکروفر ها و بررسی علت های خرابی و نحوه عیب یابی انواع ماکروویو آشنا کنیم. شما عزیزان میتوانید هرگونه انتقاد ، پیشنهاد و سوال درمورد مشکلات پیش آمده برای ماکروفر خود را از طریق بخش نظرات واقع در انتهای صفحه را از کارشناسان ما بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید همچنین میتوانید با مشاهده سوالات دیگر همراهان عزیز وبسایت تعمیرخونه از نظرات و تجربیات این عزیزان نیز برخوردار شوید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

۳۸ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *