بررسی مشکلات رایج جاروبرقی ، عیب یابی و تعمیر جاروبرقی

آنچه که باید درباره مشکلات رایج جاروبرقی بدانید

همانگونه که میدانید جاروبرقی وسیله ای الکترونیکی ست که با مکش آشغال های سطوح مختلف را جمع و در کیسه خود نگه میدارد ، این وسیله با اختلاف فشاری که ایجاد میکند باعث تولید مکش شده و فشار هوای خارج که مقدارش بیشتر از فشار هوای داخل مخزن جاروبرقی است تمایل پیدا میکند تا به داخل رفته و با این روند مکش ایجاد شده و زباله ها به داخل جاروبرقی کشیده میشوند در ادامه این مطلب با مشکلات رایج جاروبرقی و راه حل های آن بیشتر آشنا خواهید شد.

نکته مهمی که باید در استفاده از جاروبرقی مد نظر قرار بگیرد تعویض به موقع کیسه آن است ، توصیه میشود که هنگامی که کیسه جاروبرقی به میزان سه چهارم آن پر شد کیسه آن تعویض یا خالی شود.

جاروبرقی های معمولی در دو نوع ایستاده و خوابیده تولید میشوند و نوع دیگر جاروبرقی ها “جاروبرقی های هوشمند” هستند که توسط سنسور های تعبیه شده در آن عمل نظافت را بصورت خودکار انجام میدهند ، اجزای اکثر جاروبرقی ها یکسان است که از مهم ترین آنها میتوان به الکتروموتور ، فیلترجاروبرقی ، کیسه یا پاکت جاروبرقی ، خرطومی و دسته آن اشاره نمود.

نکات مهم هنگام استفاده از جارو برقی:

  • از ورود اشیاء برنده یا شیشه ای به داخل جاروبرقی جلوگیری کنید.
  • قبل از نظافت اشیاء بزرگ را جمع آوری کنید تا باعث انسداد خرطومی نشود.
  • کیسه جاروبرقی را بموقع تعویض یا خالی کنید.
  • فیلتر های جاروبرقی بعد از گذشت مدتی کثیف شده و باید آنها را بررسی و تمیز نمود.
  • از تا شدن خرطومی جلوگیری کنید.

نکاتی درمورد کیسه (پاکت) جارو برقی

به طور کلی ۲ نوع پاکت جارو برقی وجود دارد:

  •  پاکت یکبار مصرف
  • پاکت دائمی

پاکت های جاروبرقی یکبار مصرف مجهز به درپوش و فیلتراسیون می‌باشد و پس از پر شدن پاکت، می‌توانید درپوش را بسته تا در زمان جابجایی، گردوخاک و آشغال‌ها به بیرون درز نکنند. درواقع چندلایه بودن پاکت یک‌بار مصرف از خروج گردوغبار به بیرون جلوگیری می‌کند پس از پر شدن می‌توانید با بستن درپوش آن را کاملاً مسدود کرده و بدون آلودگی به بیرون بیاندازید . معمولاً تمیز کردن کامل گرد و خاک پاکت دائمی و استفاده مجدد از آن دردسرهای خاص زیادی دارد. سخت بودن تمیز کردن پاکت دائمی در فواصل کوتاه‌مدت و گردش ذرات در محیط در حین خالی کردن گردوغبار آن موجب ایجاد حساسیت و سایر آلودگی‌ها برای شما خواهد شد.

مهم‌ترین مزیت استفاده از پاکت های جاروبرقی یکبار مصرف، جلوگیری از ورود ذرات گردوخاک به داخل موتور جاروبرقی است ، به همین دلیل قدرت مکش جاروبرقی در صورت استفاده از کیسه‌های تمیز یکبار مصرف بسیار بیشتر است. درواقع کیسه جاروبرقی یک‌بار مصرف شما را از تمیز کردن مستمر فیلتر و شستن مخزن جاروبرقی بی‌نیاز می‌کند.

مشکلات رایج جاروبرقی ، عیب یابی و تعمیر جارو برقی

قبل از هر کاری باید به بررسی ایراد های های ظاهری دستگاه توجه کنیم ، مواردی مثل شکستگی چرخ یا بدنه ، ضعیف بودن مکش ، بود بد دستگاه (بوی سوختگی یا بوی تعفن) ، بررسی کیسه جاروبرقی ، بررسی عدم انسداد خرطومی و دسته. پس از بررسی این موارد در صورت بروز هرگونه اشکال میتوان به راحتی نسبت به رفع ایرادات اقدام کرد.

درمورد بوی تعفن جاروبرقی باید کیسه جاروبرقی و فیلتر های آن را بازدید نمایید ، کیسه جاروبرقی و فیلتر های آن را بشویید و پس از خشک شدن مجددا نصب نمایید و اگر از کیسه های یکبار مصرف استفاده میکنید آن را تعویض نمایید ، همچنین بررسی خرطومی و دسته جارو را فراموش نکنید ممکن است در طول خرطومی یا دسته جارو مسیر توسط اجسام بسته شده باشد و باعث کاهش مکش و  بوی نامتبوع در دستگاه شود.

دستگاه روشن نمیشود

عوامل مختلفی باعث روشن نشدن جاروبرقی خواهند شد در این مواقع باید بخش های مختلف جاروبرقی را بررسی و از صحت آنها مطمئن شد.

مورد اول : پریز برق را بررسی نمایید و از عدم مشکل آن مطلع شوید.

مورد دوم : دوشاخه جاروبرقی یا سیم آنرا بررسی کنید ، ممکن است دوشاخه یا سیم جاروبرقی شما قطعی داشته باشد ، دقت داشته باشید هنگام بررسی دوشاخه به برق نباشد ، برای بررسی عدم قطع بودن یا اتصالی سیم جاروبرقی باید بدنه جارو را باز کرده و به وسیله ولتمتر از رسیدن برق به سیم جمع کن و مدار جارو اطمینان حاصل کنید ، همانگونه که گفته شد چون در این حالت دستگاه باید به برق متصل باشد بسیار دقت کنید. همچنین میتوانید این آزمایش را بدون اتصال به برق نیز انجام دهید ، برای اینکار از اهم متر استفاده کنید.

مورد سوم : خرابی سیم جمع کن ، سیم جمع کن یکی از قطعات جارو برقی است که به سبب عدم اتصال شاخک های آن به قرقره موجب میشود تا برق وارد دستگاه نشود و در نتیجه باعث روشن نشدن جاروبرقی خواهد شد ، پیشنهاد میشود در صورت اطمینان از خرابی سیم جمع کن برای تعمیر دستگاه خود اقدام نمایید.

موارد دیگر جهت بررسی

موارد دیگری که باید توسط تعمیرکاران مورد بررسی قرار بگیرند عبارتند از:

  • بررسی کلید قطع و وصل
  • بررسی صحت کارکرد رله
  • بررسی مدار سری موتور
  • بررسی موتور

هریک از موارد بالا میتواند باعث روشن نشدن جاروبرقی شود و برای رفع این مشکلات رایج جاروبرقی ها و سایر ایرادات تخصصب باید از طریق تعمیرکاران مجرب و قابل اطمینان اقدام شود ، از جمله خدماتی که وبسایت تعمیرخونه به مشتریان خود ارائه میدهد تعمیر جاروبرقی است و شما میتوانید از طریق لینک درخواست تعمیرکار نسبت به رزرو نوبت جهت مراجعه پیک تعمیرخونه برای تحویل گرفتن دستگاه معیوب شما اقدام کنید.

دستگاه روشن میشود اما قدرت مکش آن صعیف است

موارد مختلفی باعث کاهش قدرت مکش جاروبرقی خواهد شد که ازجمله این موارد میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کثیف بودن کالکتور
  • خرابی ذغال ها
  • خرابی یاطاقان ها
  • سوختن موتور جاروبرقی
  • پر بودن کیسه جارو
  • انسداد خرطومی یا دسته
  • کثیف بودن فیلتر

برای بررسی کالکتور ، خرابی ذغال ها و یاطاقان و بررسی موتور جارو برقی باید به تعمیرکار مراجعه نمایید اما  قبل از مراجعه به تعمیرکار از خالی بودن کیسه جارو ، عدم انسداد لوله و خرطومی و همچنین از تمیز بودن فیلتر جاروبرقی اطمینان حاصل کنید.

صدای زیاد جارو برقی هنگام کار

تعمیر تخصصی جاروبرقی

در این شرایط باید پروانه های جاروبرقی بررسی شوند همچنین بوش ها ، بلبرینگ ها و نگهدارنده های لاستیکی ، هرکدام از این موارد میتوانند باعث ایجاد صدای غیرعادی هنگام روشن شدن دستگاه و کار آن شوند همچنین هنگام روشن شدن جارو بدلیل سرعت زیاد و لرزش ناشی از کارکرد موتور باید از صحت کارکرد نگه دارنده های موتور و بسته بودن پیج های آن اطمینال حاصل کرد. همچنین باید بررسی کنید که جاروی شما از نوع پرصدا یا کم صدا است ، در برخی موارد صدای زیاد جاروبرقی بدلیل توان بالای موتور آن بوده و کاملا طبیعی است ، اما اگر به یکباره متوجه تغییر صدای طبیعی دستگاه خود شده اید باید نسبت به بررسی و تعمیر آن اقدام نمایید.

داغ شدن بیش از حد 

چرا جاروبرقی داغ می شود؟ علت داغ شدن بیش از حد جاروبرقی در حین کار و راه های رفع آن چیست؟

یکی از مشکلات رایج جاروبرقی ها داغ شدن بیش از اندازه آنهاست ، اغلب داغ شدن موتور جاروبرقی عادی است ، معمولا اگر پس از مدت کوتاهی از کار کردن موتور جاروبرقی بیش از حد داغ شده باشد، سیستم ایمنی جاروبرقی به صورت خودکار جاروبرقی را خاموش می کند و بعد از سرد شدن دوباره دستگاه شروع به کار خواهد کرد. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، جاروبرقی بیش از حد داغ خواهد شد یا جاروبرقی مدام خاموش می شود. در این حالت باید جاروبرقی را خاموش کنید و موارد مختلفی را برای رفع مشکل آن بررسی نمایید.

خراب شدن ترموستات

از دلایل داغ شدن بیش از حد جاروبرقی، خراب شدن ترموستات آن است که وظیفه آن این است که اگر حرارت یا دمای موتور به یک اندازه مشخص رسید فرمان خاموش شدن جاروبرقی را می دهد. درنتیجه اگر ترموستات جارو خراب باشد باعث ایجاد مشکل و داغ شدن بیش از حد جارو برقی و درنهایت موجب سوختن موتور جارو خواهد شد.

برای بررسی خرابی ترموستات باید دقت کنید که پس از گذشت مدت ۲۵ دقیقه اگر موتور بیش از حد داغ شد و بوی حرارت آن در فضا پیچید نشان دهنده خرابی ترموستات خواهد بود.

نیم سوز شدن موتور

موتور جاروبرقی دارای یک سیم پیچ اصلی و یک سیم پیچ راه اندازی است. گاهی ممکن است بین حلقه اتصال این سیم پیچ ها اتصالی ایجاد شده باشد ، این مورد یکی از مهمترین دلایل داغ شدن جاروبرقی به شمار می آید.

زیاد بودن بار موتور 

اگر به جاروبرقی بیش از حد فشار بیاریم باعث داغ شدن جاروبرقی و درنهایت سوختن موتور آن خواهد شد میانگین مدت زمان روشن ماندن جاروبرقی بصورت یکسره باید بین ۲۵ تا ۳۵ دقیقه باشد و باید به میزان ۵ الی ۸ دقیقه دستگاه را خاموش کرده تا خنک شود.

پر بودن کیسه ، کثیفی فیلتر و انسداد خرطومی و دسته جارو

هرکدام از موارد بالا میتواند باعث کاهش قدرت جارو ، فشار زیاد به جارو برقی و درنهایت داغ شدن آن بیانجامد باید کیسه های جاروبرقی بررسی شده و از مسدود شدن راه خرطومی و لوله آن جلوگیری شود و حداقل ماهی یکبار فیلتر های آن تمیز شوند.

خرابی فن موتور

یکی از موارد اصلی که در هنگام داغ شدن جاروبرقی باید بررسی کرد، فن موتور جاروبرقی است. خراب شدن فن ربطی به نوع دستگاه ندارد. برای بررسی این علت درب جاروبرقی را باز کرده و آن را روشن کنید. سپس بررسی کنید که آیا فن کار می کند کارکرد صحیح فن موتور جاروبرقی باعث خنک ماندن و داغ نشدن جاروبرقی و درنتیجه افزایش طول عمر آن خواهد شد.


ولومی کردن جاروبرقی توسط متخصصان تعمیرخونه :

ولومی کردن جاروبرقی : این راه کار توسط  تیم خلاق و مبتکر استارت آپ تعمیرخونه ابداع شده و به خاطر کاهش هزینه ها ، کمبود قطعه و افزایش طول عمر جاروبرقی انجام میشود , به این صورت که جاروبرقی های که از طریق دسته خاموش و روشن میشوند زمانی که دسته و یا خرطومی سیم دار آنها خراب بشود ما تغییراتی را در برد دستگاه انجام میدهیم و بعد از آن ولومی روی جاروبرقی تعبیه میکنیم که ازاین به بعد از روی جاروبرقی میتوانید دستگاه خود را تنظیم و حتی خاموش و روشن کنید.

مزایای ولومی کردن :

اولین نکته این است که برای ولومی کردن هیچ قسمتی از موتور دستگاه تغییری نمیکند و تنها قسمتی که تغییر داده میشود برد جاروبرقی است ، بنابراین بدون هیچ مشکلی و با خیال راحت میتوانید از دستگاه بدون هیچ مشکلی استفاده کنید ، پس از ولومی کردن دیگر نیازی به پیدا کردن خرطومی های سیم دار و گران قیمت نیست و میتوانید از خرطومی های ارزان قیمت و به صرفه استفاده کنید.


علائم و دلایل سوختن موتور جارو برقی چیست؟

  • بوی سوختگی
  • گرمای زیاد موتور جاروبرقی
  • روشن نشدن جاروبرقی
  • از کار افتادن ناگهانی جاروبرقی
  • سر و صدای زیاد موتور
  • نداشتن مکش
  • وجود گرد و غبار داخل جاروبرقی

در این مقاله با بررسی عمده مشکلات رایج جاروبرقی ها آشنا شدید در مقالات بعدی سعی خواهیم کرد تا عواملی را که باعث سوختن موتور جاروبرقی ها در برند های مختلف میشود را مورد بررسی قرار دهیم ، به یاد داشته باشید برای افزایش طول عمر جارو برقی صرفا نکات بسیار ساده ذکر شده در این مقاله را به یاد داشته باشید و با رعایت این نکات بسیار ساده از جمله ” تعویض به موقع کیسه ، بررسی فیلتر و کارنکردن یکسره جارو برقی بیش از ۳۰ دقیقه ” میتوان عمر مفید دستگاه خود را افزایش داد و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کرد.


مشکل های جاروبرقی

در این مقاله سعی کردیم مشکلات رایج جاروبرقی و راه حل رفع آن را بصورت خلاصه برای شما بیان کنیم ، راه های مختلفی برای بررسی صحت کارکرد موارد ذکر شده وجود دارد اما به شما توصیه میکنیم هنگام بروز مشکل در کارکرد جاروبرقی موارد عمومی و شهودیه اولیه را بررسی نمایید و از بازکردن قاب جاروبرقی خودداری نمایید. توصیه میکنیم برای رفع عیوب داخلی دستگاه از متخصصان تعمیر جاروبرقی کمک بگیرید ، زیرا تعمیرکاران متخصص با توجه به نوع دستگاه و برند آن بیشتر به مشکلات و معایب دستگاه اشراف داشته و با تعمیر اصولی دستگاه عمر مفید آن را افزایش میدهند.

وبسایت تعمیرخونه

تعمیر تخصصی جاروبرقی توسط  مجموعه تخصصی تعمیرات ” تعمیرخونه “ که با تکیه بر کادر مجرب و آموزش دیده خود ، آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز در استان تهران میباشد. برای درخواست تعمیرات و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق صفحه اصلی وبسایت تعمیرخونه و یا بخش درخواست تعمیرات جهت رزرو نوبت اقدام فرمایید.

شما عزیزان میتوانید هرگونه انتقاد ، پیشنهاد و سوال درمورد مشکلات پیش آمده برای دستگاهتان را از طریق بخش نظرات واقع در انتهای صفحه از کارشناسان ما بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید همچنین میتوانید با مشاهده سوالات دیگر همراهان عزیز وبسایت تعمیرخونه از نظرات و تجربیات این عزیزان برخوردار شوید.

 

۵/۵ - (۵ امتیاز)

۲۹ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *