مشکلات رایج تلویزیون

مشکلات رایج تلویزیون

بعد از یک روز کاری سخت به منزل خود میروید و میخواهید در کنار خانواده به تماشای تلویزیون بپردازید ولی تلویزیون شما با مشکلاتی مواجه شده است ؟ فرزند کوچکتان تنظیمات تلویزیون شما را بهم ریخته و نمیدانید چگونه تنظیمات را به حالت قبل برگردانید ؟ تلویزیون خود را روشن کرده اید و با صفحه سیاه یا صفحه ای با خطوط بی شمار رنگی مواجه شده اید ؟ با مقاله مشکلات رایج تلویزیون در خدمت شما هستیم.

تلویزیون های امروزی ممکن است با کوچیک ترین اتفاق ممکن دچار مشکلات جدی بشوند ، اما این دلیلی بر کیفیت پایین آن ها نیست ، با گذشت زمان تلویزیون ها روز به روز پیشرفته تر ، نازک تر و بزرگتر شده اند. امکانات فراوانی به تلویزیون های هوشمند اضافه شده است ولی همانگونه که از لحاظ تکنولوژی با پیشرفت آنها مواجه بوده ایم قیمت آنها نیز افزایش چشم گیری داشته است که در صورت خرابی امکان تعویض آن برای خیلی از افراد اصلا به صرفه نخواهد بود و تعمیر تلویزیون نیز امری بسیار حساس و دقیق است که باید توسط متخخصان کاربلد و تعمیرکاران حرفه ای انجام بگیرد.

در این مقاله قصد داریم تا مشکلات رایج تلویزیون های LED ، تلویزیون های LCD و تلویزیون های هوشمند را مورد بررسی قرار بدهیم.

مشکلات تلویزیون ها را از منظر های متفاوتی میتوان دسته بندی و مورد بررسی قرار داد ، ما مشکلات را به دو دسته قابل تعمیر در منزل و قابل تعمیر توسط متخصصان دسته بندی کرده و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

مشکلات رایج تلویزیون که توسط شما قابل بررسی و حل میباشد:

این دسته از مشکلات را میتوان عیب های تنظیماتی دستگاه نام برد و راه حل های بیان شده برای آنها توسط شما در منزل قابل انجام است و نیازی به مراجعه به تعمیر کار نیست  و شما به راحتی و بدون نیاز به اطلاعات تخصصی درمورد عیب یابی و تعمیر تلویزیون میتوانید این گونه عیب ها را بررسی و رفع کنید.

مشکلات تلویزیون

مناسب نبودن صدای تلویزیون:

هنگامی که در حال تماشای سریال مورد علاقه خود هستید یا به تماشای مسابقه تیم مورد علاقه خود نشسته اید حس میکنید صدای تلویزیون شما واضح نیست یا نسبت به مورد مشابه تلویزیون دوستانتان صدای با کیفیتی ندارد ، خب وارد تنظیمات دستگاه خود شوید و وارد منو تنظیمات صدا آن شده و گزینه های مختلفی را که وجود دارد بررسی کنید.

  • حالت صدا را بررسی و آنرا تغییر دهید و مقایسه کنید ” سینما ، ورزشی ، موسیقی ، … “.
  • صدای خودکار پیشرفته را یکبار غیرفعال کرده و با حالت فعال آن مقایسه کنید.
  • بالانس بلندگو ها را بررسی کنید و ببینید هر دو بلندگو یه یک میزان قدرت دارند یا خیر.
  • از تنظیمات دستی برای تغییر حالت صدا استفاده کنید.
  • تنظیمات بخش صدا را ریست کنید.

** نکته : اگر از دستگاه های گیرنده دیجیتال استفاده میکنید ، سعی کنید برای دریافت صدا و تصویر بهتر از کابل HDMI برای اتصال دستگاه گیرنده دیجیتال به تلویزیون استفاده کنید ، همچنین برای سایر دستگاه هایی که قصد اتصال آن را به تلویزیون خود دارید در صورت امکان از کابل HDMI استفاده کنید.

مشکلات تصویر تلویزیون :

در صورتی که تصویر تلویزیون شما نا مناسب است یا فکر میکنید رنگ های مختلف را به درستی نمایش نمیدهد میتوانید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید ، بدین منظور ابتدا به منوی تنظیمات دستگاه خود رفته و وارد قسمت تنظیمات تصویر شوید و موارد مختلف را مورد بررسی قرار دهید تا به نتیجه دلخواه مورد نظر خود برسید.

  • در صورتی که حس میکنید تصویر دریافتی تاریک است تنظیمات “ Backlight “ و “ Brightness “ را تغییر دهید و میزان آنها را افزایش دهید تا به به نتیجه مطلوب برسید.
  • اگر تلویزیون شما رنگ ها را به درستی نمایش نمیدهد “ Color Temperature “ تغییر و گزینه های مختلف آنرا امتحان کنید.
  • حالت تصویر را تغییر دهید و از بین گزینه های مختلف هرکدام را که حس بهتری به آن دارید انتخاب کنید ، میتوانید از حالت “ Dynamic “ یا “ Vivid “ استفاده کنید.
  • در صورتی که پرش تصویر دارید ” Motion interpolation “را غیر فعال کنید ، این گزینه باعث افزایش فریم ویدیو و تار شدن تصویر خواهد شد.
  • همچنین مواردی همچون “ White Balance “ و “ Color Space “ را به حالت اولیه خود تنظیم کنید و دما و تن رنگی را نیز کمی تغییر دهید تا نتیجه ایده عال خود را پیدا کنید.
  • همچنین میتوانید از تنظیمات اولیه کارخانه برای قسمت تصویر نیز استفاده کنید تا همه تنظیمات را به حالت اولیه آن بازگردانید.

** نکته : برای دریافت تصویر از کابل HDMI استفاده کنید و حتما قبل از تغییر هرکدام از قسمت های گفته شده از تمیزی صفحه نمایش تلویزیون اطمینان حاصل کنید.

مشکلات گیرنده داخلی تلویزیون :

برخی از تلویزیون های LCD و LED گیرنده دیجیتال داخلی یا ریسیور داخلی دارند ، دقت کنید تا حد امکان از خرید تلویزیون هایی که دریافت کننده ” ریسیور ” دارند خودداری کنید ، درمورد اشکال در دریافت شبکه های مختلف یا قطع و وصل شدن شبکه ها میتوانید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید.

  • از آنتن های با کیفیت ایرانی و نام آشنا استفاده کنید.
  • از کابل آنتن با کیفیت ایرانی استفاده کنید و در حد توان از خرید کابل های نامرغوب و خارجی خودداری کنید.
  • از اتصال صحیح فیش آنتن به دو سر کابل و اتصال آن به تلویزیون و آنتن اطمینان حاصل کنید.
  • وارد تنظیمات تلویزیون و بخش دریافت کانال (جستجو شبکه) شده و پس از قرار دادن کشور روی ایران از گزینه جستجو اتوماتیک برای یافتن مجدد کانال های تلویزیونی استفاده کنید.
  • در صورتی که همه کانال ها را دریافت نکرده اید با جا به جا کردن موقعیت آنتن مجددا جستجو خودکار را انتخاب کنید.
  • درصورتی که هیچ کانالی دریافت نشد ، از دستگاه دیجیتال استفاده کنید و اگر توانستید شبکه های مختلف را دریافت کنید مشکل از گیرنده داخلی تلویزیون است و اگر نتوانستید شبکه ای را پیدا کنید مشکل از کابل یا آنتن شماست.

** نکته : درصورت خرابی گیرنده داخلی دستگاه ، تعمیر آن اصلا پیشنهاد نمیشود ، شما میتوانید با هزینه بسیار کم یک گیرنده خریداری کرده و استفاده کنید چون تعمیر گیرنده های داخلی تلویزیون هزینه بر و دارای ریسک بالایی است.

 

مشکلات رایج تلویزیون که باید توسط متخصصان مورد بررسی قرار گیرند :

با توجه به تکنولوژی تلویزیون های امروزی و قیمت بسیار بالای آن ها پیشنهاد میشود تا در صورت نیاز به مراجعه به تعمیرکار از تخصص کافی تعمیرکار اطمینان حاصل کنید ، در صورت گارانتی بودن دستگاه حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید.

تعمیرخونه دارای مجوز نمایندگی معتبر و تعمیرات تخصصی اکثر برند های معروف از قبیل ” ال جی ” ، ” سامسونگ ” ، ” دوو ” ، ” پاناسونیک ” و سایر برند ها میباشد و علاوه بر داشتن متخصصان حرفه ای و آموزش دیده امکان جذابی برای شما فراهم کرده است تا دردسر کمتری را برای تعمیر دستگاه های معیوب خود متحمل شوید ، از طریق وبسایت تعمیرخونه میتوانید نسبت به رزرو نوبت درخواست تعمیرکار اقدام کرده و بر اساس نوع دستگاه و اطلاعات زمانی که وارد میکنید ، پیک تعمیرخونه جهت تحویل دستگاه معیوب شما راهی خواهد شد و پس از تعمیر دستگاه مجددا از طریق پیک تعمیرخونه به شما تحویل داده خواهد شد.

تعمیر و عیب یابی تلویزیون

و اما مشکلات رایج تلویزیون ها که با مشاهده آن باید دستگاه خود را به متخصصان جهت تعمیر تحویل دهید :

پس از مشاهده هرکدام از موارد زیر بدون فوت وقت برای تعمیر تلویزیون خود اقدام کنید تا از بروز مشکلات جدی تر خودداری نمایید.

            شکستگی پنل تلویزیون :

یکی از مشکلات رایج تلویزیون های امروزی شکستگی پنل آنها بدلیل نازک بودن آنها است که با جابجای نادرست یا اعمال فشار کم امکان ترک خوردن و شکستن آن وجود دارد و برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر پیشنهاد میشود حتما نسبت به تعویض پنل تلویزیون اقدام شود.

            آبخوردگی پنل تلویزیون :

باید از رسیدن مستقیم مایعات به پنل یا خود تلویزیون خودداری کرد زیرا باعث خرابی پنل یا سوختن آی سی های دستگاه و یا حتی خود دستگاه خواهد شد و هزینه بسیاری برای تعمیر آن محتمل خواهید شد ، در صورت مشاهده علائم آبخوردگی ، سریعا دستگاه را خاموش کرده و دوشاخه آن را از برق بکشید و جهت سرویس دستگاه به متخصصان قابل اطمینان مراجعه کنید.

            تاخیر در روشن شدن :

عموما در تلویزیون های که چند سال از عمرشان میگذرد یا برخی از برند ها مانند سامسونگ مشاهده شده است که پس از فشردن کلید پاور تصویر تلویزیون با تاخیر نمایش داده میشود و به اصطلاح دیر روشن میشود ، معمولا این مشکل از قسمت پاور تلویزیون بوده و باید توسط متخصصان مورد بررسی و درصورت نیاز تعویض یا تعمیر شود.

            خطوط افقی و عمودی ثابت و متغیر در تصویر :

با عوامل مختلفی نظیر ضربه ، فشار ، کارکرد طولانی مدت ممکن است خطوط افقی یا عمودی که بصورت متغیر در صفحه در حال حرکت هستند و پس از مدتی ثابت میشوند پدید آید ، این مشکل معمولا از پنل تلویزیون است و نیاز به تغییر دارد که معمولا پرهزینه بوده و نیاز به بررسی متخصص دارد.

همچنین در برخی موارد بخشی از تصویر تاریک تر است یا شامل خطوطی است که برای اطمینان از خرابی پنل میتوانید به آرامی بخش های از پنل دستگاه را فشار دهید ( بسیار آرام ) و در صورت جا به جا شدن خط ها و قسمت های تاریک بدون شک پنل تلویزیون نیاز به تعویض خواهد داشت.

مشکل تصویر تلویزیون

            وجود نقاط سیاه یا قرمز ثابت یا لکه سفید در تصویر :

عموما نقاط سیاه ثابت در تصویر را پیکسل سوخته گویند و در صورت مشاهده لکه های سفید ناشی از نور  بازهم مشکل بوجود آمده از پنل دستگاه است که باید بمنظور بررسی و تعویض به متخصص مراجعه نمایید ، دقت کنید که اگر متخصص قابل اطمینان دستگاه شما را بررسی نکند و پنل اورجینال را برای شما استفاده نکند در مدت زمان بسیار کوتاهی مجددا شاهد بازگشت لکه ها یا پیکسل های سوخته خواهید شد.

            پس از روشن شدن تلویزیون و گذشت چند ثانیه تصویر قطع میشود :

بک لایت تلویزیون که شامل لامپ های متعدد ال ای دی است دچار مشکل شده است و احتمال بسیار زیاد برخی از لامپ های آن سوخته و سایر لامپ ها هم در معرض سوختگی قرار دارند ، همچنین امکان خرابی برد بک لایت تلویزیون نیز هست که باید سریعا توسط متخصص بررسی شده و تعمیر یا تعویض گردد.

            عدم پاسخگویی مناسب تلویزیون به ریموت یا بلعکس :

اولین کاری که باید انجام دهید بررسی ریموت (کنترل) است ، راه های مختلفی برای بررسی وجود دارد ، استفاده از ریموت دیگر یا بررسی ریموت فعلی با دوربین تلفن همراه  ، بدین منظور باید دوربین تلفن خود را به سمت چراغ ریموت گرفته و برخی از دکمه ها را فشار دهید اگر داخل دوربین تلفن خود نوری مشاهده کردید نشان دهنده سلامت ریموت است و در غیر این صورت ریموت مشکل دارد.

در صورتی که ریموت دستگاه سالم باشد مشکل از برد تلویزیون است و باید توسط متخصصین حرفه ای مورد بررسی قرار بگیرد.

            شکستن یا ترک خوردن صفحه نمایش بر اثر ضربه یا فشار :

از عمده مشکلات بوجود آمده برای تلویزیون ها و پرهزینه ترین آن مشکل ترک خوردگی یا شکستن صفحه نمایش تلویزیون است که در برخی موارد هزینه تعمیر آن از هزینه خرید مجدد تلویزیون بیشتر میشود و بر اساس برند و نوع مدل دستگاه و هزینه ای که متخصص به شما اعلام میکند باید تصمیم بگیرید که دستگاه فعلی را تعمیر کنید یا تلوزیون جدیدی را خریداری نمایید.

            مشکل در ورودی های تلویزیون :

ورودی های تلویزیون از قبلیل سوکت فیش های صدا و تصویر ، HDMI ، سویکت فلش و مموری ، آنتن و سایر ورودی ها است که در صورت خرابی آنها ، قطع و وصل شدن و یا کار نکردن مشکل میتواند از مین برد تلویزیون باشد (MAIN Board).

مین برد همان برد مادر تلویزیون است که مهم ترین قطعه تلویزیون است و وظیفه در اختیار قرار گرفتن اطلاعات تلویزیون و برقراری ارتباط بخش های مختلف باهم را دارد ، این قطعه بسیار مهم بر اثر وجود عوامل مختلفی نظیر ضربه ، آبخوردگی ، حرارت زیاد و نوسانات برقی ممکن است دچار مشکل شده و خراب شود.

به منظور جلوگیری از خرابی مهم ترین قطعه تلویزیون میتوایند از قرار دادن محافظ برق برای جلوگیری از رسیدن جریان بالا به تلویزیون و قرار دادن تلویزیون در مکان مناسب به جهت جلوگیری از ضربه یا آبخوردگی احتمالی و همچنین دما مناسب استفاده کنید و با رعایت کردن نکات ساده اولیه از پرداختن هزینه های هنگفت برای تعمیر یا تعویض دستگاه خود جلوگیری کنید.


وبسایت تعمیرخونه

تعمیر تخصصی تلویزیون زیر نظر متخصصین با دانش و تجربه مجموعه تخصصی تعمیرات ” تعمیرخونه “ که با تکیه بر کادر مجرب و آموزش دیده خود ، آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز در استان تهران میباشد. برای درخواست تعمیرات و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق صفحه اصلی وبسایت تعمیرخونه و یا بخش درخواست تعمیرات جهت رزرو نوبت اقدام فرمایید.

شما عزیزان میتوانید هرگونه انتقاد ، پیشنهاد و سوال درمورد مشکلات پیش آمده برای دستگاهتان را از طریق بخش نظرات واقع در انتهای صفحه را از کارشناسان ما بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید همچنین میتوانید با مشاهده سوالات دیگر همراهان عزیز وبسایت تعمیرخونه از نظرات و تجربیات این عزیزان برخوردار شوید.

 

۵/۵ - (۳ امتیاز)

۲۴ نظر

  • خسته نباشید مطلب جامعی بود کاش علاوه بر مشکلات رایج تلویزیون ، درمورد مشکلات دستگاه های برقی دیگه مثل چرخگوشت و ماکروویو و جاروبرقی هم مطلب میگذاشتید ، مخصوصا ماکروویو که من به شخصه یه مشکل دارم باهاش و اون هم این است که غذا ها رو مثل قبل خوب گرم نمیکنه و نمیدونم نیاز به تعمیر داره یا نه

  • خسته نباشید. تصویر تلویزیون ما کیفیت قبل رو نداره یعنی اگه یه تصویری تاریک باشه باید نور تصویر زیاد کنیم تا واضح بشه ولی با همین تنظیمات اگه تصویر روشن باشه خیلی تصویر روشن و سفید میشه که دوباره باید برای اون تصویر تنظیمات رو تغییر بدیم و نور صفحه رو کم کنیم
    چنین مشکلی قابل تعمیر هست؟

  • سلام ظاهرا بکلایت ال سی دی ما خراب شده هرجا بردم میگن باید هر شش تا بکلایت عوض بشه و هزینه بالایی داره برام میخوام بدونم که واقعا نیازه که هر شش تا بکلایت تعویض بشه
    یعنی امکان نداره بعضی از بکلایتا سالم باشه و تعویض نشه

    • چرا امکانش هست ، ما بک لایت های خراب رو تعویض میکنیم و کیفیت تصویر رو بررسی میکنیم ، اگر کیفیت ثابت بود و مشکلی نداشت باقی بک لایت ها رو تعویض نمیکنیم.

      • سلام‌علیکم: خسته نباشید.
        من یه سؤالی دارم تلویزیونم برند سامسونگ یکماهی میشه روشنه یهو تصویرش خاموش میشه صداداره بعد خاموش روشن میکنیم دوباره خوب میشه بعضی موقع فقط کلید روشن کردنو میزنیم درعرض ۲ ثانیه تصویر خاموش میشه. علتش چیه بنظر باک‌لایت‌اش مشکل دارن…

        • سلام احتمال داره از ic باشه یا اینکه بک لایتش دچار مشکل شده باشه ، بهتره هرچی سریعتر درخواست تعمیرکار بدید تا با هزینه کم تعمیر بشه اگر بردش بسوزه یا کل بک لایت بسوزه هزینه تون زیادتر میشه

  • مشکل ال ای دی من دیر روشن شدنه
    شما سمت غرب تهران سرویس دهی دارین که من ال ای دی رو به شما برسونم برای تعمیر؟

  • سلام
    میخواستم بدونم که آیا شما علاوه بر تلویزیون
    کنترل تلویزیون هم تعمیر میکنید ؟
    چون من تازه یک ماهه که کنترل خریدم اما از الان دکمه های جانبیش کار نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *